tající centrum Znojmo


Příští setkání létajícího centra
Téma: Asi opět "Hrátky s kapalinami" 

Uvidíme, zda prezenčně nebo online....


Obývák, kuchyň, třída, ...


 

Kontakt

Lenka Kramářová

(kramleni@gmail.com)

Ondřej Krafka

(krafka@gymzn.cz)

Splněný slib: seznam knížek k zapůjčení. Pište, dovezu... ;-)



Z minulých setkání

Přečtěte si, co se událo

Setkání online - téma: Pokusování v obýváku - elektrostatika

Informace ze setkání 18. 12. 2020

Vážení a milí,

další setkání učitelů a příznivců fyziky znojemského létajícího centra Elixíru do škol proběhlo online formou ve středu 16.12. 2020 od 14:30 hod.

Tentokráte jsme se zabývali elektrostatikou. Všichni společně jsme si hráli, někdo třeba i v obýváku. Jedna z účastnic nestíhala dojet domů, tak si "hrála" v autě! Leni, bomba! 👍

Snad bylo toto setkání inspirací, jak zabavit ratolesti za dlouhých večerů a vlastně i dní, možná bylo inspirací do mateřinek, do národek, na domácí pokusování starších dětí, ... Budu ráda, když se podělíte, kde a co z toho jste využili...


Setkání prezenčně - téma: "Hele, koukej, to by se ti mohlo líbit"

Informace ze setkání 14. 10. 2020

To, že se setkání prezenčně uskutečnlo, to už samo o sobě bylo velké překvapení. Aneb školy jsou opět zavřené kvůli Covid.

A z toho vyplývá i pochopitelná (ne)účast. Byli jsme celkem tři, z toho jeden nový človíček. Učí nově fyziku na zdejším gymnáziu, ale v aprobaci ji nemá. Velmi rychle jsme se shodli, že "velké téma" necháme na prezenční setkání a že teď si budeme fyzikálně povídat. A už to jelo: navzájem jsme si nahazovali experimenty, zkoušeli modifkace, blbli jak malí, až nás po čtvrté musela paní zástupkyně vyhodit, že potřebuje zamčít školu... 😜

Takže tentokrát komorní, ale velmi příjemné a přátelské.

Tandemové online setkání - téma: "Domácí pokusování s optikou II" - tentokrát lom světla

Informace ze "setkání" 10. 6. 2020

Tandem na dálku na téma "Domácí pokusování se zrcadly" dopadl docela dobře, a tak jsme se na základě ohlasů účastníků rozhodly uspořádat ještě jedno online setkání...

Setkání opět proběhlo napříč celou republikou, Květa oslovila svoje ovečky v Čechách, já na Moravě, dokonce se připojili i někteří jiní vedoucí center, no a o speciální fotodokumentaci se opět postarala samotná paní ředitelka Elixíru.

Účastníci si tentokrát měli připravit 2 válcové skleničky, skleněnou odlivku (paňáka), nádobu s vodou na přelévání, skleněnou tyčinku, brýle, vyšší svíčku, zapalovač, lžičku, olej, papír, fixu nebo propisku, podnos a ubrousky nebo hadr (přece jen budeme pracovat s vodou).

Začali jsme dotazem: "Co za pokusy tě se zadanými pomůckami napadá?"

Fantazie účastníků byla veliká, docela jsme se bavili... 😂

S Květou jsme pak vybraly pokusy týkající se lomu světla a pokusily se je v dalším systematizovat...

A taky vnést trochu vzrušení... Já účastníky "balamutila" při předvádění některých pokusů, Květa vše uváděla "na pravou míru"... 

Pokusy asi opět byly vesměs známé, ale třeba aspoň na připomenutí a pro inspiraci setkání někomu pomohlo... 

Tandemové online setkání - téma: "Domácí pokusování s optikou"

Informace ze "setkání" 27. 5. 2020

Toto "povídání" opravdu musím začít slovy z pohádky "O statečném kováři" aneb "a nedá si říct a nedá si říct". Aneb další pokus o online setkání. 

S kamarádkou, která bydlí 300 km daleko v Teplicích a se kterou jsme se od února neviděly (kvůli té malé potvoře padly asi čtyři fyzikální akce) jsme vymyslely Tandem na dálku na téma "Domácí pokusování se zrcadly". Setkání proběhlo napříč celou republikou, Květa oslovila svoje ovečky v Čechách, já na Moravě, dokonce se připojili i někteří jiní vedoucí center, no a o speciální fotodokumentaci se postarala samotná paní ředitelka Elixíru. 

Účastníci si připravili dvě rovinná zrcadla (zrcátka), papír a tužku, malý drobný předmět, lžíci, lžičku nebo nerez naběračku.

A pak už se pokusovalo, předvádělo a zkoušelo. Pokusy byly vesměs známé, ale třeba aspoň na připomenutí a pro inspiraci setkání pomohlo...

Online setkání

Informace ze "setkání" 5. 5. 2020

Koronavirus "zamával" spoustou věcí či událostí v našich životech a jednou z nich bylo i zrušení našich osobních setkání.

Po vzoru distančního studia, setkávání některých jiných center, setkávání s ostatními vedoucími jsem zkusila uspořádat i online setkání společné pro LC Znojmo a Žďár nad Sázavou.

Prvního on-line setkání se nás zúčastnilo jen několik. Měli jsme na začátku problémy s připojením, někdo s nefunkčními mikrofony či kamerami.

Tentokrát nešlo ani tak o fyziku, ale o to vidět se, slyšet se, zjistit, že  v tom zdaleka nejsme sami, podělit se o zkušenosti, "jak je to u nás". Shodli jsme se: "Chceme se vidět reálně" 😉

Jaderná fyzika a částicová fyzika

Informace ze setkání 26. 2. 2020 

Na tomto setkání jsme zkusili malinko nahlédnout pod pokličku struktury hmoty. Prve jsme si trošku nezvykle ujasnili, jaké pojmy známe, co asi znají naši studenti, zkusíili jsme zase malinko jiným způsobem informace kategorizovat a roztřídit, teoreticky si ukázali, jak hru Time line naroubovat na jadernou fyziku, znova jsme vytáhli elektricky vodivé těsto a pokusili se dostat na úroveň velikosti atomu.

Zkusili jsme si optické černé skříňky a ukázali souvislost, proč optiku v jaderce. Vyrobili jsme si černou skříňku s provázky, chlapi nadšeně vrtali.

Poté jsme si učebnu rozdělili na čtyři stanoviště, na každém bylo nachystané něco jiného. Vlastně totéž, pouze v jiném provedení. Zkoušeli jsme změřit poločas rozpadu pomocí mincí, pomocí čočky a pomocí pivní pěny, měřili jsme hmotnost fazólia.

Foto napoví víc...


Sníh, led a mráz v rukou fyzikáře

Informace ze setkání 29. 1. 2020 

Venku je zima, uvnitř teplo a útulno. Přesto jsme si i v teplíčku alespoň trochu navodili a vykouzlili zimní atmosféru.

Jaké pokusy jsme si na toto téma ukázali? Prve jsme si vysvětlili, proč se v zimě solí silnice (a nikoliv třeba cukrují), potom jsme tohoto poznatku využili jednak k výrobě výborné zmrzliny s lesními plody a jednak k výrobě leduláka (když nemůžeme stavět sněhuláka).

Následně jsme si udělali jednoduché ale efektní sněžítko. No a potom jsem vytáhla elektricky vodivé těsto, plácali si sněhuláka z něho a zde se tedy všichni přítomní vyřádili, obzvlášť když dostali do rukou LEDky, vodiče a baterii. Stačí kouknout na fotky a video.


Měření teploty čokoládové polevy

Informace ze setkání 11. 12. 2019 

Na tomto setkání jsme zase trošičku měli pájet. Plánem bylo vytvořit si termistor, potom si jej zkalibrovat a provést laboratorní práci. Změřit teplotu čokoládové polevy. A tu pak ekologicky zlikvidovat - sníst ;-) 

Vzhledem k těsně předvánočnímu termínu účast nebyla nijak vysoká, navíc účastníci byli jen z obou znojemských gymnázií (a odnikud jinak). A tak jsme si zadání pružně změnili, věrní si "manufakturní výrobou" vytvořili a zanesli do svých sbírek kompletní sadu na laboratorní práci (pro osm dvojic).

Snad bude i použito... ;-) A studenty oceněno... ;-)


Energie

Informace ze setkání 9. 10. 2019 

Na tomto setkání jsme se podívali trochu zblízka na pojem "Energie" či spíš na to, jak zajímavě či jinak osvětlit tento pojem a zákony zachování dětem.

Zkusili jsme si postavit horskou dráhu z mirelonu podle předem daných podmínek, vyrobili si kouzelnou plechovku. Poté jsme se okruhem vrátili k našemu historicky prvnímu setkání. Tehdy jsme si prve vyrobili pomůcku (žebříčkové rezistory), pak s ní měřili. Tentokrát jsme si vyrobili hlavní exponát asi uprostřed našeho setkání, následně pokračovali laboratorní prací s novou pomůckou. Ukázali jsme si, že ji lze a jak ji lze použít na škole základní, na škole střední a dokonce i v posledním ročníku v Semináři.


Pohyby

Informace ze setkání 3. 6. 2019 

S mírnou parafrází "Až se podzim zeptá, co dělal kantor v létě", odpověď bude jasná: studoval pohyby! ;-) 

Trošku podrobněji: ukázali jsme si, jak se studenty na základce zavést a naměřit průměrnou rychlost a jak uvedené experimenty použít úplně jinde!

Škola střední a okamžitá rychlost - její netradiční zavedení, které u studentů vyvolává docela šok. Takže docela spolehlivě funguje ;-)

Ukázali jsme si (a vyrobili), jak doslova za pár kaček demonstrovat druhý Newtonův zákon. Na druhé straně jsme si i ukázali, jak si pohrát za hodně peněz aneb ukázali jsme si a vyzkoušeli, jak například využít systém Vernier trošku méně sofistikovaně, o to víc možná zábavně.


Trocha matematiky aneb japonské hlavolamy ... a jeden optický klam navrch ;-)

Informace ze setkání 20. 3. 2019

Toto setkání bylo krapítek manuálně netvořivé, zato mozkové závity dostaly trošku zabrat. Stačí se kouknout na pár foto z řešení...

Seznámili jsme se s několika různými druhy japonských hlavolamů, inspirací byla dílna Katky Lipertové a pak spousta informací na webu.

Abychom si kromě pár papírů s hlavolamy odnesli "jako dycky" i nějaký výrobek, z kroužků na klíče jsme si zhotovili tzv. Heronův řetěz (inspirace tentokrát Věrka Pejčochová z Brna). 

Douška na závěr: mám další typy hlavolamů, kdyby někdo chtěl ;-)

LEDkový symbol pro optiku a LED diody vůbec ...

Informace ze setkání 6. 2. 2019

Na tomto setkání jsme si konečně vyrobili slibovaný LEDkový symbol, který jsme viděli i při zobrazování zrcadly i při zobrazování čočkami. Zase jsme jednou pájeli ...

Všem účastníkům se podařilo vyrobit funkční symbol z  diod, tak snad se bude líbit i ve výuce ...

Ještě předtím přišlo trochu teorie k LEDkám, pár postřehů, co dětem ukázat, jak je zaujmout, zkusili jsme opět kousíček metody CLIL a přišel i překvapující experiment. Netradiční spojení elektrolýzy a LEDek. 


Zase zrcadlo, aneb co se napoprvé nevešlo ...

Informace ze setkání 28. 11. 2018

Minulé setkání jsme si hráli se zrcadly a pohltilo nás to natolik, že nám toho hodně zbylo i na setkání další... Takže tentokrát jsem naplánovala spíš "vyráběcí setkání", i když se to opět krapet zvrtlo...

Nejprve jsme si zkusili nějaké zábavné úkoly: zkusili jsme se pomocí zrcadla podepsat, namalovat půlobrázek tak, aby v zrcadle byl celý krásný, pak jsme si pohráli se Stínem stínu. To nás hodně překvapilo.

Pak účastníci dostali pracovní list (inspirace Vašek Piskač) a měli zobrazit chod paprsků po dopadu na kulové a parabolické zrcadlo. z tohoto jsme jednak odvodili kulovou vadu zrcadla a jednak se podívali, jak z matematického hlediska přesně namalovat tečnu k parabole, což se pro přesnou konstrukci opravdu hodí.

A než jsme se pustili do výroby, trocha kouzlení. Ukázali jsme si tzv. Ambiguous Cylinder a aspoň trošičku vysvětlili, jak to funguje.

A poté už přišlo vyrábění: zvládli jsme udělat i papírové modely pro Ambiguous Cylinder, pomůcku pro kulovou vadu zrcadla a kuličkový krasohled. Návod na tisk "kolečko-čtvereček" a další je na adrese https://fyzikar3d.wordpress.com/2017/11/05/podivny-valec-kochicia-siguhary/#more-447

Činnosti bylo tolik, že jsme nikdo nestíhali fotit... :-( 


Zrcadlo, zrcadlo...

Informace ze setkání 19. 9. 2018

Na našich setkáních jsem několikrát zmínila pojem "japonské krabičky" jako výborná pomůcka na výuku. A tak téma na naše první setkání v novém školním roce bylo nasnadě - "Zrcadla".

Vzhledem k tomu, že nám přálo počasí, vyrazili jsme na terasu, zkoušeli si posílat prasátka, a to i přes dvě zrcadla, zapalovali jsme sirky a z rovinných zrcátek vytvořili "vlastními těly" zrcadlo kulové.

Začali jsme geometrickou optikou jako takovou, rychle se přesunuli k odrazu světla a poté k jeho nejznámějšímu užití - zrcadlům. Těžiště našeho setkání bylo opět v pokusech, zkusili jsme si nějaké demonstrační, nějaké žákovské a nějaké kombinované. Ke všemu jsme potřebovali základní vybavení každé domácnosti (koupelnové zrcadlo, papír, tužku, baterku) a také naslibované japonské krabičky.


Elektromagnetické kouzlení

Informace ze setkání 16. 5. 2018

Na jednom z předchozích setkání jsme nakousli elektromagnetickou indukci, konkrétně její využití v kuchyni v indukčním vařiči. Téma se ukázalo tak široké, že nám toho zbylo na dobře dvě další setkání...

Tentokrát jsme pojali naši schůzku opět trochu netradičně: vedli ji v tandemu! Spolu s kolegou Jirkou Beranem ze ZŠ ve Višňovém jsme si pověděli, jak s fyzikálním vzděláváním naložit už od mateřinky. 

Jak je tomu na nižším stupni základní školy, co na tom vyšším, co si představit pod pojmem badatelsky orientovaná výuka?

Celé jsme to demonstrovali na elektromagnetické indukci. Zkusili zavést tento pojem klasicky i trošku jinak, podle toho, co naši puberťáci ustojí... A zkusili jsme vyrobit střídavý proud užitím spinneru, kterých se u dětí určitě najde spousta a spousta. A potom i pomocí vrtačky (a samozřejmě i dalších pomůcek). Ukázali jsme si i nejjednodušší elektromotor, i elektromagnetický vlak. Ukázali jsme si vířivé proudy pomocí už vyrobené pomůcky, kterou jsme však měli původně na něco jiného. A taky jsme si vyrobili pomůcku z "odpadků" - model motoru roztáčeného pomocí vířivých proudů - a potom i "štěrchátkovou baterku".

Pak už jenom "Krásné prázdniny a v září se těšíme na viděnou..."


Astrofyzikální "pel-mel"

Informace ze setkání 7. 3. 2018

Na začátku našeho setkání jsme vyzkoušeli něco zatím netypického. A to astrofyzikální testík! ;-) "Vykouzlili" jsme z něj ale způsob, jak probírat astrofyziku (i jiná témata), jak aplikovat metodu Peer Instruction "po česku", tj za pár korun.

Pak už jsme se vrátili do zaběhaných kolejí a zpátky na zem nebo aspoň zpátky do Sluneční soustavy ;-) Bavili jsme se o tom, jak vzdálenosti, rozměry a poměry přiblížit nejen dětem, ale možná i sami sobě. Inspirací byly materiály od Katky Lipertové z Plzně.

Také jsme nastínili problém světelného znečištění, pověděli si o českých Oblastech tmavé oblohy. 

Pak jsme se vrátili na denní světlo a pověděli si něco o solarografu, ukázali snímky vytvořené touto metodou studenty gymnázia na Vídeňské a odpověděli na hádanku ze začátku dnešního setkání.  

Nápadů, jak částečně uchopit tuto tématiku, jsme si pár sdělili, vyrobená pomůcka se tentokrát vlezla doslova "do kapsy".


Fyzika v kuchyni

Informace ze setkání 17. 1. 2018

Indukční sporák a mikrovlnná trouba - to je více či méně běžné vybavení domácnosti, tedy kuchyně. Co s tím udělá fyzikář? To jsme si zkusili ukázat na dnešním setkání. prve jsme si řekli něco málo o historii a principu mikrovlnné trouby, pak si ukázali, co třeba se nemá dávat do mikrovlnky a co tam naopak fyzikář dá. Pravda, pár experimentů jsme si raději promítli pouze na Youtube, i když slepičí vajíčko jsme v mikrovlnce nakonec měli i "naživo".

Indukční vařič - opět něco k historii, pak jsme si vysvětlili jeho princip, vyzkoušeli si, jak je to s nutností použít pouze feromagnetický materiál a nakonec ho zkusili použít jako trafo. Závit s žárovičkou si pak každý účastník vyrobil a odnesl domů.

Protože jsme nestihli k elektromagnetické indukci zdaleka vše, další téma na některé z příštích setkání je jasné...


Jednoduché stroje

Informace ze setkání 6. 12. 2017

Na tomto předvánočním setkání jsme se pokusili podívat trochu netradičně na Jednoduché stroje. Začali jsme zvážením mincí pomocí archu papíru A4, špendlíku, pravítka (a samozřejmě mince). Komentáře typu "Jenom tohle?", "Aspoň malá nápověda?" mi ukázaly, že zdaleka ne všichni tuto úlohu znají.

Navázali jsme výrobou rovnoramenných a nerovnoramenných vah pomocí špejlí (žákovské provedení), předvedení téhož ve velkém a pak pomocí skateboardu, velkých kladek a lan názorně předvedli, jak na jednoduché stroje "ve velkém".

Na závěr jsme si vyrobili "nůžkový mechanismus" z lékařských špachtlí.


Fyzikální pohádka

Informace ze setkání 8. 11. 2017

Toto setkání se neslo v pohádkovém duchu. Na motivy bakalářské práce Anety Čermákové jsme u nás na gymnáziu zdramatizovali pohádku "Dlouhý, Široký a Bystrozraký" a dětem ze základní školy i dětem či vnukům našich zaměstnanců ji sehráli na Mezinárodní den dětí. A jak to dopadlo a jak jinak s touto možností pracovat, to jsme probrali na tomto setkání.
Pohádková kouzla jsme nahradili experimenty, ty jsme si pak demonstračně předvedli. A výroba tentokrát? Jednoduché lezouny-prince pro mrňata i pro větší, periskop pro kohokoliv, pro nové účastníky dalekohled (už jsme vyráběli z elektrikářských lišt a čoček z Meopty dříve). A slib na příště: nůžkový mechanismus přestrojený za Dlouhého z lékařských špachtlí...<br>


Fyzikální guláš

Informace ze setkání 20. 9. 2017

Na našem první setkání v novém školním roce jsme si umíchali "fyzikální guláš". Rozumí se tím směska informací (o setkáních, která byla, o akcích, které budou), nápady na pokusy, pokusy samotné a dvě docela atraktivní pomůcky, které jsme si v druhé části setkání společně vyrobili. Jednalo se o tzv. "nepravý hologram" a pak o malujícího robotka, což je jedno z možných "využití" stejnosměrného elektromotoru.