Ze setkání

Dubnové setkání vedla Radka Švehlová, která zopakovala dílnu Hanky Trhlíkové s výrobou hydraulického zvedáku z Dílen Heuréky 2021. Někteří účastníci dle předchozí domluvy přinesly výrobky svých žáků. Prozkoumávali jsme i krabici plnou pomůcek Míši Černé, jejichž účel byl zapomenut. Laďa Dvořák nám vysvětloval způsob hodnocení úloh fyzikální...

Březnové setkání proběhlo na motivy dílny Kapky a kapičky od Věrky Koudelkové. Pozorovali jsme, jak se kapky vody chovají na různých površích. Všímali jsme si rozdílu v době vsakování a vytvořené mokré plochy u kapky vody na plátně, naškrobeném plátně a impregnovaném plátně. Srovnávali jsme kapičky vody s kapičkami vody se saponátem.

Na začátku setkání proběhlo tradiční vracení a půjčování pomůcek z Elixíru. Připomněli jsme, že nově jsou k zapůjčení termokamery z projektu Termovize do škola a chvilku jsme si s termokamerami pohráli.

Po vánočních prázdninách jsme se sešli, abychom podle metodiky Václava Piskače prošli metodiku tématu Vedení elektrického proudu v kapalinách. Vyzkoušeli jsem řízené žákovské experimenty prokládané učitelskými experimenty. Kolega chemikář trpělivě odpovídal na dotazy a vysvětloval nejasnosti, doplnil pár odborných postřehů.

Setkání se uskutečnilo opět na Bigy tentokrát pod vedením Tomáše Nečase z Gymnázia Brno, třída Kapitána Jaroše. Vzhledem k tomu, že Tomáš často jezdí do přírody a na hory, kde bez předpovědi počasí nemusíte přežít a můžete změny počasí sledovat na vlastní kůži, stala se meteorologie Tomášovým koníčkem.

Navštívili jsme gymnázium v Řečkovicích a jeho Přírodní laboratoř se zaměřením na fyziku. Po celou dobu se nám věnovaly Míša Černá s Lenkou Sekaninovou i jejich kolegové Iva Butorová a Miloš Jaroš.

Na prvním setkání letošního školního roku jsme si nejprve připomněli již známé organizační věci, ale pověděli si i novinky, které nás v Elixíru letos čekají.

V červnu proběhl v rámci našeho setkání workshop Využití termokamery ve výuce. Workshop vedl tým pracovníků z projektu LabIR Edu, který vznikl na půdě výzkumného centra Nové technologie při Západočeské univerzitě v Plzni.

Už více než rok probíhá distanční výuka a učit tak abstraktní látku jako je elektřina je nesnadné. Právě v osmých ročnících na ZŠ i ve třetích ročnících SŠ ale právě uzrál čas a je potřeba se s výukou nějak poprat. Sdíleli jsme tipy a materiály do výuky.